Forsøgsstationen - Et værksted for professionel scenekunst

Har du lyst til at medvirke i et koreografisk forsøgsprojekt? -

Har du lyst til at medvirke i et projekt baseret på publikums bevægelsesmønstre i teatret sammen med 15-20 andre frivillige?

 

 

The Shape of the Audience er et forsøgsprojekt initieret af Forsøgsstationen og formet af koreografer, dansere og performere Antoinette Helbingog Katrien van der Velden, som sætter fokus på publikums bevægelsesmønstre, både som fælles organisme og som enkeltindivider.

Projektet er baseret på observationer af publikums sociale signaler og fysiske færden i og omkring teaterrummet (i København efteråret 2020) og tager udgangspunkt i de rum publikum tilbydes som f.eks. foyeren, teatersalen, publikumsrækkerne, garderoberne, indgangen/udgangen, baren, toiletterne.

 

… De står i kø, smyger sig tæt forbi hinanden, sidder skulder ved skulder, går ensomt over et gulv, løber hastigt mod en dør, vender og drejer hovederne, roder i taskerne, holder vejret, klapper i takt, kigger på mobilen, sidder i mørket, synker ned i stolen …

 

Vi øver fra slutningen af april måned ’21 frem til slutningen af maj ’21 ca. en gang om ugen (se tidsplan) på Forsøgsstationen på Vesterbro, hvor efter vi opfører visningen The shape of the audience fire gange under teaterfestivalen CPH Stage. Deltagelse i projektet kræver ikke nogen bestemt fysik eller færdigheder, blot lysten til at udforske, bevæge sig og optræde med andre og indgå i en divers gruppe frivillige. For at tilmelde dig, send gerne et par ord om dig selv. Husk at du først er garanteret en plads, efter du har fået en mail bekræftelse.

 

Tilmelding og mere info hos:

Antoinette Helbing: antoinette.helbing@gmail.com Katrien van der Velden: katrienvelden@hotmail.com

 

Vi håber du har lyst til at deltage i en forhåbentlig både interessant og sjov proces. Undervejs sørger både vi og Forsøgsstationen for god forplejning og der står altid varm kaffe på kanden. (I forhold til evt. corona restriktioner følger vi naturligvis myndighedernes anbefalinger under processen.)

Vel mødt!

 

 

Tidsplan:

Torsdag d. 29. april Kl. 18.30 – 20.30                          Første prøvedag

Fredag d. 7. maj  Kl. 18.30 – 20.30                              Prøve

Fredag d. 14. maj Kl. 18.30 – 20.30                             Prøve

Fredag d. 21. maj Kl. 18.30 – 20.30                             Prøve

Lørdag d. 22. maj Kl. 12 – 14                                      Prøve

Fredag d. 28. maj Kl. 16 – 20                                      Prøve og GENERALPRØVE

Lørdag d. 29. maj Kl. 13 – 17                                      PREMIERE og VISNING, CPH. Stage.

Søndag d. 30. maj Kl. 13 – 17                                     TO VISNINGER, CPH Stage.

 

Forsøgsstationen

Sønder Boulevard 81, 1720 København V www.forsoegsstationen.dk mail@forsoegsstationen.dk

 

Forsøgsstationen har i de sidste 5 år haft fokus på publikumsrelationer i en kunstnerisk kontekst; primært for at udvikle forståelsen for publikums identitet og kapaciteter i teatret. I sæson 2016/2017 søsatte vi det EU støttede forskningsprojekt Lyden af Publikum, hvor 40 Vesterbroborgere med forskellig social baggrund sammen med professionelle musikere og scenekunstnere skabte et lydværk udelukkende baseret på publikums lyde og handlinger i teatret. Projektet kulminerede med præsentationer på Forsøgsstationen og Det Kongelige Teater og blev efterfølgende inviteret til universitetet i Torino for at præsenteres på en europæiskkonference. I 2020 gennemførte vi forsøgsprojektet: Stilhed – Pause – Efterklang, igen et lydværk baseret på publikumsobservationer. Med forsøget The Shape of the Audience fortsætter Forsøgsstationen sine undersøgelser af publikumsidentiteten – denne gang med udgangspunkt i publikums bevægelsesmønstre omformet til koreografi.
Alle disse projekter søger at forstå publikumsrelationer ud fra et samlet kunstnerisk og socialt motiv. Behovet for gensidighed, udveksling og respekt mellem scenekunsten og publikum er stort, for netop ikke at skulle ”opdrage” eller ”udvikle” publikum, men i stedet udvide relationen, vel at mærke stadig i en kontekst af høj kunstnerisk kvalitet.